A 2005-ös év nagy szomorúságot hozott a rábai vízitúrázóknak és a természetet szeretőknek: újjáépült a magyarlaki gát.
A magyarországi folyóink közül a Rába folyó az, ami a legjobban eredeti állapotában van, felső részén túlzott szabályozás nélkül ma is szabadon építi és alakítja medrét. Esésének köszönhetően gyors folyású, rövid szakaszokon a vadvízi fokozatot is eléri.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy már a 19. században is létezett a gát, ami a Csörötnek településen lévő erőműhöz terelte egy csatornán keresztül a vizet, de ez a gát természetes anyagból, főként rőzséből állt, akárcsak a többi régi gát a Rábán. Ezt a gátat mosta el a víz 1991-ben, amit sokáig nem építettek újjá.
Érthetetlen módon a Natura 2000-es területen lévő, bizonyos részeken az Őrségi Nemzeti Parkhoz tartozó Rába folyót az Őrségi Nemzeti Park nem védte meg, a hírek szerint konkrétan támogatta a gátépítést.* Így 2005-ben, szinte titokban, a természetvédők, környéken lakók, vízitúrázókkal történt egyeztetés nélkül nagyon rövid idő alatt felépülhetett az új, 4 méter magas Magyarlaki gát.
*Egy évtizeddel később: szabályozni akarják a zuhanórepülésben lévő vízitúrázást a Rábán, mondván, hogy túl nagy teher az élővilágnak!
A Magyarlak településen lévő újjáépült gát megkeseríti a vízitúrázók életét:
- A 4 méteres szintkülönbség miatt az én saját mérésem szerint normál vízállásnál 4 km-en duzzaszt vissza a víz. Ezen a 4 kilométeren a régi kalandos vadvíz jellegű folyó helyén most állóvíz van.
- Az ígért hajócsúszda, a mai napig nem készült el. Az átemelés nehéz és körülményes. Nincs lépcső a kiszállónál, néha combig érő iszapban kell kiszállni. A beszállónál évek óta veszélyt jelent a túrázókra és a felszerelésre a part mellett leborított vasbeton törmelék, ami nem mindig látható a változó vízállás miatt.
- A folyó lendületét megtörve, a gát alatti szakaszon is érezhető a hatás a folyó sebességében.
A Magyarlak településen lévő gát komoly beavatkozás az ökológiai egyensúlyba és élővilágba:
- A gát feletti 4 km-es szakaszon a megemelt vízszint miatt eltűntek a kavicspadok és a magas, leszakadt partok ezzel élőhelyek tűntek el.
- A lelassult víz teljesen más környezet a víz alatti élővilágnak, eltüntetve és megváltoztatva az élőhelyet.
- A meredek hallépcsőn a Rábán őshonos halak kétséges, hogy fel/vissza tudnak menni, így a közlekedés csak egyirányú.
- A gát miatt a gát feletti szakaszon eliszaposodás történik. A 10 év alatt a gát előtti szakasz teljesen fel is töltődött.
- A gát miatt a kavicsot a folyó már nem tudja továbbvinni.
Találtam egy nagyon jó gondolatot, nagyon jól benne van, hogy első helyen mindig a természeti, kulturális és emberi értékek megőrzésének kellene állnia:
A Rába olyan külön- leges érték, mint a budai Vár vagy a Mátyás-templom. Ezek kupolájára vagy tornyára sem szabad szélturbinát szerelni, bármennyire is „gazdaságosnak” tűnne az efféle hasznosítás.
Ennek az évnek, a 2005-ös évnek a nyarán volt egy árvíz. Sajnos csak az akkori mobiltelefonommal tudtam képeket készíteni, nem túl jó minőségűek, de talán érdekes lehet így visszanézni a több, mint egy évtizedes árvizet. A cikk legvégén vannak képek arról, hogy az új magyarlaki gát oldalát hogyan bontotta meg a legelső magas vízállás.
Felhasznált irodalom:
- http://greenfo.hu/hirek/2005/08/28/duzzado-indulatok_1125228966
- http://www.ikervar-eromu.hu/eromuveink.html