A Moldva, vagy cseh nevén Vltava Csehország déli részén indul útjára. Ez a gyönyörű folyó, hatalmas fenyvesek, gyönyörű legelők, magas sziklafalak között kanyarog, hogy Cesky Krumlov csodaszép történelmi belvárosán átevezve átvigye a túrázókat az autóval szinte megközelíthetetlen nemzeti parkon, majd kiszélesedve, megnyugodva folytassa útját az Elba felé.
Forrás: A Moldva (csehül: Vltava) Csehország egyik legfontosabb, egyben leghosszabb, nemzetinek számító folyója. Az ország déli részén, a Cseh erdőben eredő (Šumava, Csehország), 430 km hosszú folyó Český Krumlov, České Budějovice, és Prága érintésével halad észak felé, majd Mělníknél ömlik az Elbába. A két folyó összefolyásánál a Moldva vízhozama nagyobb az Elbáénál, a folyó geográfiai jellegzetességei miatt azonban az alsó szakasz az Elba nevet viseli.
Hossz: 430 km
Átlagos sebesség: 4-8 km/h
Átlagos szélesség: 4 – 60 m
Körülmények, korlátozások: Evezősök körében a legnépszerűbb cseh folyó, az egyik legnépszerűbb európai folyó. Méltán. A Lipno I. és Lipno II. víztározó miatt a vízállás mindig garantált, még vízhiányos nyári időszakban is. Szezonban a gátak melletti hajócsúszdák megevezhetőek, szezonon kívül a csúszdák egy része nincs bent, ilyenkor némelyik gáton sokkal nehezebb vagy kenival nem lehet lecsúszni.
Felső rész Nemzeti Park. Itt a következőek a korlátozások: Borova Lada-ig nincs evezés, innen Lenory-ig márc. 15. – május 31. 8:00 – 18:00 óra között minimum vízállás feltételével (Lenora 55 cm és Soumarsky híd). Beszálló és kiszálló kizárólag: Lada, Horni Vltavice, Lenora.
Lenora – Nová Pec szakasz május 1. – október 31. 8:00 – 19:00.
Nova Pec-től nincs korlátozás, 6 nagy gát.
Lipno I és Lipno II között nagyon nehéz rész, és nincs is mindig elég víz ezen a szakaszon.
Lipno II alatt mindig elég a víz. Nyáron néha napi 2.000 (!) hajó is van errefelé egy nap alatt. Csúszdáknál hosszabb várakozásra is fel kell készülni nyáron. Csudajó víz, meseszép táj, kempingek, hajóbérlők, cseh kocsmák, röviden: a tökéletes folyó.
Szakaszok
szakasz | fkm | táv | nehézség |
Kvilda – Borová Lada (nem lehet evezni) | 424,3 – 416,6 | 7,7 | WW I-II |
Borová Lada – Horní Vltavice | 416,4 – 403,0 | 13,4 | WW I- |
Horní Vltavice – Lenora | 403,0 – 396,3 | 6,7 | ZWC+ |
Lenora – Soumarský híd | 396,3 – 389,8 | 6,5 | ZWC |
Soumarský híd- Nová Pec | 389,3 – 363,7 | 25,6 | ZWB |
Nová Pec – Lipno I gát vége | 363,7 – 329,5 | 34,2 | ZWA |
Lipno I vége – Loučovice | 329,5 – 322,0 | 7,5 | WW III – IV |
Loučovice – Lipno II gát vége | 322,0 – 318,7 | 3,3 | WW IV – V+ |
Lipno II vége (Vissy Brod) – Boršov | 318,7 – 248,8 | 69,9 | ZWC, WW I |
Boršov – torkolat | 248,8 – 0,0 | 248,8 | ZWB |
Mikor, mivel
szakasz | időszak | hajó | gyakorlat |
Kvilda – Lenora | tavasz | kajak, kenu | gyakorlott |
Lenora – Lipno II (Vissy Brod) | egész évben | kajak, kenu, + Lipno I-II raft | kezdő, Lipno I-II tapasztalt |
Lipno II (Vissy Brod) – torkolat | egész évben | kajak, kenu, raft | kezdő, gyakorlott |
Jellemzés
szakasz | szélesség | vidék | sebesség | vízállás |
Kvilda – Lenora | 4 – 10 m | meseszép erdős | 5-6 km/h | Borová Lada-tól 60 cm, Vltavice – Lenora 55 cm |
Lenora – Lipno II (Vissy Brod) | 10 – 15 m | meseszép erdős | 5-6 km/h | Lenora 46 cm |
Lipno II (Vissy Brod) – torkolat | 15 – 60 m | meseszép erdős, Borsov alatt sík | 5-6 km/h | Vissy Brod 65 cm |
Túratervek: A folyó adatlapja és a részletes ismertetők alapján könnyedén össze tudunk magunknak állítani tervet. A sok kemping, és a folyó könnyű megközelítése miatt a lehetőségek száma végtelen.
Veszély: Lipno I és Lino II közti rész nehéz vadvíz (WW III-V). A Vyssi Brod – Borsov szakaszon a gátak melletti csúszdákat érdemes első evezés előtt partról megnézni. A szakaszok nehézségi besorolásánál a gátak nincsenek beleszámítva!
Legérdekesebb rész: Vyssi Brod – Borsov.
Beszállók, kiszállók: Borová Lada 416.6, Horní Vltavice 403, Lenora 393, Soumarký híd 389.8, Nová Pec 363.7, Lipno vége II 319, Březí 249.6, Rožnov 242.8, České Vrbné 233.2, Červená n.V. 181, Davle 78.1, Praha 60 + összes híd, kemping, Lipno II – Zlata Koruna között az út szinte végig a folyó mellett megy.
Vízmércék: Lenora, Vissy Brod. A Vissy Brod Vízállás megtekinthető itt.
Megközelítés: Útról végig jó.
Kempingek: rengeteg a kemping, a legnépszerűbb kempingek nevét és elérhetőségét lejjebb megtaláljátok. A vizesblokkok mennyisége és minősége lehetne jobb is, de minden évben javul azért. A kempingekben a fizetés nem a megszokott fő/éjszaka alapon működik, hanem külön kell fizetni a sátorhelyért, autóért is. Nagyobb kempingekben a büfé mellett bolt is van. Az ételek, italok, szállások árai hazaihoz közeliek, nem drágák, fizetni cseh koronával tudsz. A kemping nevére rákeresve megtalálod a honlapjukat, ott megnézheted az aktuális árakat.
(Soumarský híd- Nová Pec között a Nemzeti Parkban nincs kemping.) Ne vadkempingezzetek, a folyó a hatalmas népszerűség miatt nem bírja el!
- Táv: 105 fkm
- Nehézség: ZWC – WW II, Lipno I és II között WW III – WW V !
- Hajó: kajak, merevtestű nyitott kenu, trekk, raft (merevtestű hajókból csak PE hajó javasolt a kövek miatt!)
A gátakat leevezés előtt nézzed meg, visszaszívó víznél emelj át!
424,3 Kvild, közúti híd
424,0 gát 1 m !
423,7 gát !
422,6 Bucina
422,5 gát, átemelés bal part 1,5 m
421,0 közúti híd, 167-es út
417,2 közúti híd, 167-es út, Frantiskov
416,6 közúti híd, 167-es út Borova Lada
414,6 gát, átemelés bal parton, 0,8 m !
413,3 gát
413,8 gát 0,8 m !, átemelés jobb és bal parton
409,1 gát, átemelés bal parton, 1,1 m !
408,3 híd, Polka
407,1 gyalogos híd
405,3 gát, átemelés mindkét parton lehetséges, középen evezhető, 1,0 m, Brezová Huf
403,0 közúti híd 4-es út, be- és kiszálló, Horní Vltavice
402,4 gát
399,2 gát, Zaton
397,6 gyalogos híd
396,3 közúti híd, 141-es út Lenora, be- és kiszálló
396,2 gát
395,9 Lenora kemping, be- és kiszálló
395,8 gát, +200 m gát
394,3 Rasnice + 100 m híd
393,4 gyalogos híd, gát
390,0 gát, közúti híd, Soumarský most
389,8 be- és kiszálló
387,6 gyalogos híd
383,2 vasúti híd
373,5 közúti híd, Pekna, gát
363,7 közúti híd, Nova Pec
361,9 vasúti híd
330,5 Lipno
329,5 gát, átemelés jobb parton, közúti híd
329,4 beszálló
328,9 gát, 1,0 m !!, WW III-IV
328,2 WW III
327,5 gyalogos híd
327,2 közúti híd, Loucovice
326,1 gát, átemelés bal parton, 0,9 m
325,9 híd, Loucovice
325,5 kiszálló
325,4 gát, kiszálló jobb part, 2,5 m !! WW IV+
324,5 WW V+
324,2 WW IV
323,9 WW IV+
321,7 beszálló
319,1 gát, Lipno II vége
- Táv: 70 fkm
- Nehézség: ZWC, WW I (hajócsúszdák néhol WW II)
- Hajó: kajak, merevtestű nyitott kenu, trekk, raft (merevtestű hajókból csak PE hajó javasolt a kövek miatt!)
- GPS track letölthető innen. A GPS track tartalmazza a kempingek, büfék, hajócsúszdák helyét is.
Túratervek
Akár egynapos evezés, akár többnapos evezésről van szó, a Moldva folyó mindenképpen jó terepnek ígérkezik.
Egynapos túratervek a kereskedelmi szakaszon
- Vyssi Brod – Rozmberk – 10 km – 3 gát
- Vyssi Brod – Branna – 20 km – 3 gát
- átevezés Cesky Krumlovon – 6 km – 5 gát
- Cesky Krumlov – Zlata Koruna – 17 km – 5 gát
- Zlata Koruna – Borsov – 20 km – 2 gát
Többnapos túratervek
A folyón többnapos túra esetén köszönhetően a rendkívül jó kiépítettségnek rengetegféle többnapos túraterv alakítható ki 70 km-es Vyssi Brod – Borsov legelterjedtebb szakaszon is. Érdemes egy evezés nélküli napot szánni Cesky Krumlov megtekintésére is. Nyáron előfordulhat a csúszdáknál sorbaállás, ebben az időszakban ezt is érdemes figyelembe venned a tervezésnél. Szezonon kívül a kempingek zárva vannak.
A csúszdákról
A Vyssi Brod – Borsov szakaszon történő evezés legizgalmasabb eseményei egyértelműen a gátakon történő lecsúszás. Háromféle csúszdával találkozhatunk a Moldván:
- Letörés: 3-4 méter szélesen van egy teljesen függőleges letörés. Olyan, mint egy pici vízesés. Ilyen például Vyssi Brod gátja, vagy ilyen Krumlovban a Süllyedős gát. Jellemzője, hogy a csúszda végénél sok víz jön be a hajódba, így bár irányban tartani nem túl nehéz, de gyakran jön be annyi víz a hajóba, hogy emiatt borulhatsz fel, süllyedsz el.
- Falejtő: 2 méter szélességű, fából épített lejtő. Könnyű bejárat, a végén nem túl nagy hullám, lecsúszás után a kenu azonban ki akar törni oldalra. Fontos, hogy a kormányos evezője a vízben legyen végig, hogy korrigálni tudja a hajó mozgását! Ilyen például a Vasutas vagy a Fahídas csúszda.
- Folyosó: Betonfolyosón kell végighaladni. A fésűs kiépítés miatt a középen tartás csak rövid (egyszemélyes rövid kajak) hajóknak nehéz. A folyosó falát ne fogd meg kézzel, ha túl szűk a hely, akkor eveződdel érintsd a falat! A folyosó végén nem túl nagy hullám, lecsúszás után a kenu ki akar törni oldalra. Fontos, hogy a kormányos evezője a vízben legyen végig, hogy korrigálni tudja a hajó mozgását! Ha a kormányos nem irányítja a hajóját, akkor végigradírozza a hajó orrát a folyosó falán!Ilyen csúszda van Rozmberk-ben, Krumlovban a Templomos, Zlata Koruna előtt.
Mindenképpen fontos kihangsúlyozni még egyszer, hogy a legfontosabb a csúszdák végénél a kormányos irányban tartó szerepe, hogy a hajó ne tudjon jobbra vagy balra kitörni, amikor a hajó orrát behúzza a limány! Ha a végén a limány part felé behúzza a hajódat, és a partnak ütközik, akkor jó eséllyel sérül a kajak, kenu orra.
A gátak alatt a meder sziklás, köves. Borulás esetén ne böködjünk a lábunkkal lefelé, hagyjuk, hogy a víz lesodorjon a lassabb részig, addig ússzunk vagy csak felhúzott lábbal felfeküdve (passzív vadvízi úszáspozíció) a vízre sodortassuk magunkat! Ha valakinek fontos a feje, akkor a gátaknál vegye fel a sisakját! Gyerekeknek feltétlenül javasolt!
Téli időszakban a lejtős csúszdákat kiveszik, a papírgyárit meg lezárják.
Részletes ismertető
0 km (319,1 fkm) Lipno II víztározó vége
0,1 km (319,0 fkm) Pod Hrází kemping
0,4 km (318,7 fkm) Vyšší Brod, közúti híd
0,54 km (318,5 fkm) gyalogos híd
1,12 km (317,9 fkm) Vyssi Brod-i gát
GPS: 48.620100, 14.314156
Átemelési és előzetes megtekintési lehetőség bal part. Magassága kb. 1 méter. A gát alatt visszaforgó hengerre és hullámra kell számítani, ami miatt sok víz jöhet be a hajódba. A gát alatt 200 méter hosszú köves zúgó.
1,17 km (317,4 fkm) vasúti híd
4,08 km (314,9 fkm) Vasutas gát
GPS: 48.618844, 14.347823
A csúszda és a gát előzetesen megtekinthető a jobb partról. A csúszdától bal part felőli átbukó rész (a képen X-szel jelölve) magas vízállásnál veszélyes a visszaszívó hatása miatt. A nyíllal jelölt hajócsúszdától jobbra zsilip befolyó, de nem szív erősen, nem veszélyes. A csúszda anyaga fa, magassága kb. másfél méter. A csúszda után 300 méter hosszan WW I-II-es köves zúgó. Jobb parton település Herbertov.
6,41 km Büfé
A 160-as és 163-as út kereszteződésénél büfé mindkét parton. GPS: 48.629276, 14.370906
10,24 km (308,7 fkm) Rožmberk, híd
A településen bolt, étterem. Érdemes felsétálni a várhoz.
10,42 km (308,5 fkm) Rozmberk-i gát
Jobb part felől előzetesen megnézhető és átemelhető. Magassága 1,4 m, egy betonfolyosón kell lemenni, a folyosón könnyű középen tartani, de a kijárat után a hajó ki akar törni jobbra a part felé!
11,8 km (307,1 fkm) gyalogos híd
11,86 km Kemp U Nojdy, azaz a rozmberk-i kemping
GPS: 48.659028, 14.364774
Autós megközelítés: Rozmberk településen a benzinkútnál, GPS 48.654504, 14.369728-nél kell jobbra fordulnod.
19.03 km Büfé
Hangulatos büfé a jobb parton. GPS: 48.701905, 14.353402
20.92 km Kemp Branna kemping jobb part, Kemp Ufika bal part
A jobb parti Kemp Branna kempinget megközelíteni a a Zaton teleülés hídján keresztül lehet. GPS: 48.714169, 14.342807
20.98 km (297,9 fkm) keresztgát
Említésre sem érdemes, egy kis hullám, semmi különös. Középen evezhető kis víznél is. GPS: 48.714620, 14.343161
22.96 km (295,9 fkm) Zaton, híd
GPS: 48.726605, 14.336520
24.22 km Kemp Vltava kemping
GPS: 48.736102, 14.330061
24.45 km (294,3 fkm) közúti híd, ez vezet a Vltava kempingbe
26.17 km Piskarne kemping
GPS: 48.751653, 14.323715
29.19 km (289,5 fkm) Vetrni, papírgyár eleje, híd
GPS: 48.768450, 14.307241.
29.33 km híd
30.44 km (288,2 fkm) Papírgyár csúszda
A legcsúnyább csúszda köszönhetően a papírgyári környezetnek. Nem különösen nehéz. Ez a leghosszabb (60 méter hosszú), betonfolyosón kell végigcsúszni, magassága 1,8 méter. Rövid hajót nehéz középen tartani. A jobb partról előzetesen megtekinthető vagy átemelhető.
GPS: 48.778738, 14.301088
30.95 km híd
GPS: 48.782973, 14.298483
32.32 km (286,4 fkm) Baris csúszda
A Baris csúszdával kezdődik a krumlov-i szakasz, innen a csúszdák gyakoribbak lesznek. A Baris gát megtekinthető és átemelhető jobbról. Nem túl nehéz, 1 méter magas, de említést érdemel mindenképpen, hogy a csúszda végétől 20 méteren át nagyon köves.
GPS: 48.792926, 14.305374
33.17 km Cesky Krumlov Kemp kemping
GPS: 48.797550, 14.306672
33.77 km (284,9 fkm) Fahídas csúszda
Jobbról átemelhető és megtekinthető. A falejtős csúszdák közé tartozik, 1 méter magas. Könnyű a csúszda, nincs is túl nagy hullám alatta, de mégis itt van az egyik legtöbb borulás. Ennek oka az, hogy a csúszda után nehéz irányba tartani a hajót, sokan nekimennek a part melletti köveknek.
GPS: 48.799933, 14.314038
34.49 km (284,2 fkm) közúti híd
GPS: 48.805378, 14.312557
34.62 km (284,1 fkm) Elsüllyedős csúszda
A közúti híd után van egyből. Az összes csúszda közül ez a legkönyörtelenebb, aki nem borul fel, az egyszerűen csak elsüllyed a sok víztől, ami a hullámmal bejön. A helyi vadvízi kajakosok kedvelt rodeós helye. Átemelés jobb part mellett lehetséges. GPS: 48.806466, 14.312873
35.00 km (283,6 fkm) közúti híd
GPS: 48.806742, 14.317626
35.65 km (283,0 fkm) Templomos csúszda
GPS: 48.809578, 14.316462
1,5 méter magas, folyosós csúszda, a csúszda után a limény el akarja húzni a hajót, neki a parti köveknek, kormányosnak végig kormányozni kell! A bal parton mellett könnyen megtekinthető, átemelhető.
35.78 km (282,8 fkm) közúti híd
GPS: 48.809211, 14.314826
36.15 km (282,5 fkm) Japán turista csúszdája
A bal parton megtekinthető, átemelés már nem olyan egyszerű. A csúszda után egyből jobbra kell tartanod, mert a víz a bal part melletti köveknek akar nekivinni.
GPS: 48.811638, 14.312487
36.24 km (282,4 fkm) gyalogos híd
A híd után jobb parton kikötési lehetőség ha kicsi meg akarsz állni Krumlov-ban.
GPS: 48.812228, 14.313421
36.43 km (282,2 fkm) közúti híd
GPS: 48.811868, 14.315706
37.03 km (281,5 fkm) Közúti híd
GPS: 48.813450, 14.321752
37.21 km (281,4) Közúti híd
GPS: 48.814284, 14.319922. Alatta fenékküszöb, a hídnál jobb part mellett menj.
37.42 km (281,2) Közúti híd
GPS: 48.815662, 14.318238
38.06 km (280,6 fkm) Közúti híd, Český Krumlov vége
GPS: 48.818219, 14.325619
38.17 km Kemp Krumlov kemping
GPS: 48.818551, 14.326993
39.16 km (279,5 fkm) Közúti híd
GPS: 48.813079, 14.329246
39.73 km Büfé
GPS: 48.813122, 14.334556
40.29 km Büfé
GPS: 48.817753, 14.337357
41.86 kmBüfé
GPS: 48.816538, 14.349732
48.20 km Büfé és közúti híd (Rájov)
GPS: 48.843214, 14.364694
49.56 km (269,0 fkm) Zlata Koruna csúszda
1,6 méter magas csúszda, de hosszú, így az esése nem túl nagy. Folyosón kell végigcsúszni, a könnyebb moldvai csúszdák közé sorolom. Megtekinthető, átemelhető jobb parton. Lecsúszás után figyelj oda, mert köves zúgó következik. GPS: 48.851202, 14.365622
49.99 km (268,7 fkm) Zlata Koruna és közúti híd
GPS: 48.853003, 14.370471
50.08 km Kemp Koruna kemping
GPS: 48.853514, 14.371335
57.32 km Büfé
GPS: 48.886796, 14.365697
59.89 km Divci Kamen várrom
Rövid, negyedórás séta a patak partján felfelé. Belépőre vigyél pénzt! GPS: 48.890351, 14.358326
67.50 km Büfé
GPS: 48.913353, 14.415331
67.56 km (250,9 fkm) Fenékküszöb
GPS: 48.913879, 14.415473
68.38 km (250,0 fkm) Erőmű gátja
2 méter magas gát. Átemelés a bal parton a piros nyíl szerint. A gáton tiltott az evezés. Tilosban evezhető a kékkel jelzett nyílnál optimálisan magas vízállásnál. GPS: 48.917352, 14.423391
68.87 km Borsov, Kemping Kemp Posledni stace
GPS: 48.917797, 14.429834