Beszakadt PE kajakok és kenuk gyors javítása házilag

A polietilénből készült kajakokat és kenukat gyakran nevezik törhetetlennek. (Én is annak írom a webshopomban.) Ez természetesen túlzás, teljesen törhetetlen anyag nincs, ezeket a hajókat is el lehet törni.

Ha szép és szakszerű javítást akarsz, akkor a legcélszerűbb megoldás az, ha a sérült hajódat elviszed egy műanyaghegesztőhöz. Ha úgy gondolod, hogy megjavítod te, akkor olvasd tovább ezt az írást, leírom azt, hogy én hogyan csinálom.

Előfordulhat az is, hogy egy több napos kajakozásnál, este a kempingben kell megjavítani a napközben beszakadt kajakot, és nincs más lehetőség, nekünk kell ott és akkor megoldani.

Barni vadvízi kajakját javítom házilag egy hőlégfúvóval egy szuper Savinja vadvízi kajakozás utáni nap.

Ezek a kajakok és kenuk hőre lágyuló műanyagból készülnek, azaz meleg levegőtől megpuhulnak és folyékonnyá válnak. Emiatt kis gyakorlattal házilag is javíthatóak egy hőlégfúvóval, amit bármelyik barkácsáruházban párezer forintért be tudsz szerezni.

A házi javítás veszélye az, hogy nagyobb kárt okozol a hajódban, mint ami volt, konkrétan szétfolyatod a hajódat, és lesz rajta egy óriási lyuk, vagy megnyúlik az anyag, és lesz egy nagy hullámosság rajta. Úgyhogy nem javaslom, hogy csak úgy hirtelen felindultságból nekiess. Érdemes először keresni valami értéktelen polietilén tárgyat, eltörni-beszakítani, és azon gyakorolni kicsit a hajód javítása előtt!

A javítás

  1. Jelöld meg pontosan, hol van a sérülés a hajón. Ha nem tudod a sok karcolás miatt pontosan, hol a lyuk vagy a repedés, akkor emeld fel annyira a hajódat, hogy aláláss, és töltsd fel a hajót vízzel. Ahol befolyik a víz, ott ki is folyik…
  2. A sérülés környékét tisztítsd meg a szennyeződéstől, és töröld szárazra.
  3. A hajódat úgy fordítsd, hogy a sérült résznél vízszintesen legyen.
  4. A következő lépés nagyon fontos: A hajó fala a sérülésnél belülről legyen alátámasztva valami olyan tárggyal, ami nem olvad meg, és olyan a formája, mint a hajónak. A sérülésnél minden irányba legalább 10 cm-t lógjon túl az alátámasztás. Ez az alátámasztás fogja megakadályozni azt, hogy a hajód fala a meleg levegőtől megpuhulva belógjon, és megnyúljon.
  5. Egyik kezedbe legyen a hőlégfúvó, a másikba egy fémszerszám, amivel majd a felpuhult műanyaghoz érsz. Én egy sima glettelő spatulát használok, azért, mert amikor először javítottam beszakadt PE hajót, az akadt a kezembe, és ezt szoktam meg.
  6. A hőlégfúvóra a legkisebb szűkítőt tegyed fel, és a hajót a sérülésnél fokozatosan melegítsd. A meleg levegőtől fel fog puhulni, egy idő múlva konkrétan folyékonnyá válik, és el tudod tüntetni a sérülést.
  7. Miután alulról alá van támasztva, így abba az irányba nem tud megnyúlni, de felfelé igen. Fog is… Ne ijedj meg! Ha felfelé elkezd púposodni, akkor nyomjad le egy fémlappal (pl. spatula), és várjad meg, amíg kihűl.

Ha jól csináltuk, akkor lehet örülni, a kajak vagy kenu újra evezhető.

Lehet örülni, a kajak újra használható! 🚣‍♀️🥰

Még pár dolog a törhetetlennek nevezett PE hajókról:

Ha nem szakadt be a hajó, csak benyomódott, akkor semmiképpen ne a hőlégfúvóval kezdjünk. Esélyes, hogy a napsütésre is vissza fogja nyerni a formáját. Nálunk egyszer a Dunajecen egy túrán a folyó úgy kiflibe hajtott egy RTM Riviera kenut, hogy az orra szinte elérte a hátulját. 20 percet volt víz alatt, aztán mentés után 10 perc melegítő napfénnyel nyom nélkül visszanyerte eredeti formáját. Ha a napfény nem elegendő, akkor a benyomodás helyén belülről engedjünk a hajóba meleg vizet, az is sokat segíthet.

Síkvízen legtöbbször nem is a túra közben sérülnek a hajók, hanem szállítás közben és autóra fel- és levételnél. Másrészt síkvízen is a mederben lehetnek éles terméskövek, vasak, és ne felejtsük el, hogy 1 m3 víz pontosan 1 tonna, és egy könnyű víznél beborult fa alá szorult hajót is sok tonna víz nyomja.
Mégis síkvízen a PE hajók törése nem jellemző, nagyon ritka, kivéve persze ha valami silány műanyagból gyártott „csodához” sikerült hozzájutni, ami törik mint a ropi, és mellé pár év alatt a hajó alja úgy megnyúlik, mintha gumiból lenne…
A mi francia, amerikai, angol PE hajóink közül egyetlen sem szakadt be a két évtized alatt úgy a magyar ZWC-WW I-es vízeken (főleg Rába és Mura!), hogy hajóink évi 100 napnál is többet vannak vízen. (Amíg nagyon régen még mi is üvegszálas kenukkal túráztattunk, természetesen nálunk is gyakoribb volt a sérülés.)

Moldván már szakítottunk be műanyag kenut is, de arról is kiderült, hogy egy vízben lévő vas okozta, nem szikla. Vadvízi kajakozás közben WW III-tól azért előfordul, hogy néha beszakad egy-egy kajak… Dehát ez ilyen…

Jó evezést!

Ati