Számunka, evezősöknek a téli viszonyok közti vezetés jóval a magyar tél beköszönte előtt elkezdődik, mivel bizonyos folyóvölgyeket csak hegyeken, hágókon keresztül lehet megközelíteni, ahol jóval előbb kezdődik a tél. Emiatt a mi autóinkat akár már október elejére fel kell készíteni a téli időjárási körülményekre.
Másrészről mivel a vízitúra valójában 4 évszakos hobbi, így a téli evezős túrák miatt is érdemes megbeszélni, hogy miben különbözik a téli helyszínek autós megközelítése egy nyári túrától.
1. Előkészületek
A legfontosabb előkészületek, hogy a tél ne érjen bennünket váratlanul.
1.1. Téli gumi
Ha az átlaghőmérséklet 7 fok alatt van, akkor a téli gumi használata előnyösebb. A nyári abroncsoknak ilyenkor csökken a rugalmasságuk, ami kiszámíthatatlan, rosszabb fékutat eredményezhet. A téli gumi kb. 50%-kal rövidíti le a fékutat a nyári gumihoz képest. (Azonban az előttünk vagy mögöttünk haladó nyári gumival bohóckodók fékútja marad… Többek között emiatt is kell télen nagyobb követési távolságot tartani.)
Van egy olyan elterjedt gyakorlat, hogy csak a hajtott kerekekre tesznek fel téli gumit. A téli gumi előnyeit csak akkor tudjuk használni, ha mind a négy keréken az van, másrészről ez a gyakorlat tilos is, mivel mindegyik keréken nyári vagy téli guminak kell lennie.
A téli gumi vásárlásánál érdemes jól körülnézni, mert árban és minőségben is hatalmas kínálatból választhatunk. Lehet vásárolni gagyit drágán és jót elfogadható áron is.
A gumicserét mi is elvégezhetjük, amennyiben a téli és nyári gumi is saját felnin van. Ez költségesebb, de kíméli a gumit. Ellenkező esetben a cserét bízzuk szakemberre. Minden esetben be kell jelölni, hogy a gumi melyik keréken és melyik irányba forgott.
1.1.1. Gumijelölések
A téli gumit könnyű felismerni, az oldalán hópihe, vagy M+S felirat van. De mit jelet a többi jelölés?
Pl.: 185/65 R15 91 V
Első szám (185): futófelület szélessége (185 mm)
Második szám (65): a futófelület szélességének hány százaléka a gumi oldalfalmagassága (65 %)
Harmadik szám előtti betű (R): annyit jelent, hogy radiál. (A radiál gumiknál figyelembe veszik, hogy a futófelület nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint az oldalfala. A hordozó vászon a gumiban sugár irányú szálakból áll.)
Negyedik szám (15): Az R utáni szám azt mutatja meg, hogy hány collos felnire való a gumi.
Ötödik szám (91): Tömegindex, azaz a gumi mekkora terhelést bír el.
Utolsó betű (V): Sebességindex, mennyi az adott gumival maximális elérhető sebesség.
(P 150 km/h, Q 160 km/h, R 170 km/h, S 180 km/h, T 190 km/h, H 210 km/h, V 240 km/h, W 270 km/h, Y 300 km/h, ZR +240 km/h)
Tubeless: Tömlő nélküli.
Manapság kizárólag tömlő nélküli gumikkal találkozunk autóinkon. A tömlős gumiknál egy durrdefektnél nagyon nehéz volt megfogni az autót.
Inside/outside vagy rotation: Ez a felirat mutatja meg, hogy milyen irányban kell felhelyezni a gumit.
A gumin megtaláljuk még a gyártót és a gumi típusát.
Legtöbb ember úgy gondolja, hogy a télies utakon történő fékezésnél kizárólag a téli gumi számít. Ellenőriztessük le, hogy a teleszkóp, futómű, fék megfelelő állapotú-e.
1.2. Ablakmosás
A téli havas, esős időszakban a szélvédőnk sokkal többször lesz koszos útközben. Sokkal gyakrabban lesz arra szükség, hogy a szélvédőnket tisztára tudjuk pucolni. A mínuszok beköszöntével sajnos a legtöbb benzinkúton az ablakmosó vödröket elteszik, így kizárólag az ablakmosó folyadékra és ablaktörlőinkre hagyatkozhatunk. Az ablakmosó folyadék tartálya legyen folyamatosan feltöltve, hosszú út előtt érdemes egy plusz flakonnal is betenni az autóba. Az ablakmosó folyadék legyen téli, azaz olyan, ami bírja a mínuszokat (nem fagy bele a tartályba és a csőbe). Mivel Magyarországon a mínusz 20 foknál hidegebb időjárás nem jellemző, emiatt a – 40 fokig fagyálló ablakmosókat igény esetén hígítani is lehet.
1.3. Hólánc
Hóláncot kizárólag olyan útszakaszokon szabad használni, ahol az utat hó, jég borítja, ellenkező esetben károsodhat a hólánc mellett a gumi is.
A hóláncot mindig a hajtott kerékre szereljük fel. (4×4-esnél első kettőre.) Rendkívüli útviszonyok mellett érdemes lehet a többi kerékre (utánfutóra is) feltenni a hóláncot. A hólánc felhelyezését érdemes még otthon, nyugodt körülmények között elpróbálni, mert 1.200 méter magasan, a hágó tetején fagyott ujjakkal, süvítő hóviharban, sötétben annyira nem vicces a próbálkozás. A hóláncon hagyjunk egy kicsi holtjátékot, ez a hólánc tisztulás miatt lehet fontos.
Hólánccal 50 km/h-nál nem szabad gyorsabban menni.
A hóláncot azért is érdemes a havas idő előtt betenni az autóba, mert egyes országokba hólánc nélkül be sem mehetünk téli időszakba akkor sem, ha nincs is még hó.
1.4. Kiegészítők
Téli időszakra én az autóban szoktam hagyni egy kenuevezőt vagy egy lapátot. Az én környékemen elég gyakori, hogy még napok múlva sem takarítják le az utakról a havat. Elakadás esetén jól jönnek.
A reggeli, lefagyott ablakok lepucolása miatt érdemes az autóban tartani egy jégkaparót, lustábbaknak a kevésbé környezetbarát jégoldót (vagy a kulccsal nyitódó autókhoz), illetve fagyosabb kezűeknek egy pár meleg kesztyűt az ablakok tisztításához.
1.5. Akkumulátor
A tél és a hideg idő előtt érdemes leellenőriztetni az akkumulátorok állapotát, mert hideg időben az az akkumulátor, ami nyáron könnyedén pöccinti a motort, télen nem biztos, hogy elég lesz. Manapság az akkumulátorok 3-4 évre készülnek, ha ekörüli az akkumulátorunk, akkor érdemes még a tél előtt kicserélnünk.
2. Indulás előtti előkészületek
2.1. Látni és látszani
Téli időszakban, reggelre a szabadban hagyott autók ablaka még olyankor is gyakan lefagy, amikor eső vagy hó nem is esett éjjel. Ezeket az ablakokat rendesen le kell tisztítani. Nem csak egy lyukon kell kilátni, hanem körben az egész autón. Kissé időigényesebb, de mindenképpen inkább környezetbarát megoldás a jégkaparó, mint a jégoldó. Az ablaktisztítás közben érdemes már beindítani a motort és az ablakokra irányítva a fűtést, így az ablakok belülről való párásodását is elkerülhetjük, és a motornak sem árt egy kis melegedés a használat előtt.
A jegesedett ablaktörlő lapátokat kézzel vagy az ablakhoz történő finom hozzáütögetéssel tisztíthatjuk meg. Nyugodt környéken, ahol nincsenek ablaktörlőket letördelő bunkók, érdemes lehet az ablaktörlő lapátokat éjszakára felhajtani. Ugyanígy érdemes lehet az autó szélvédőjére egy kartonpapírt, ruhát teríteni, így a szabadban éjszakázott autók szélvédője is tiszta marad.
Amennyiben éjszaka havazás is volt, akkor ne felejtsük el letisztítani a lámpákat sem!
A havat pucoljuk le a motorháztetőről, tetőről is, mert az útközben a menetszéltől leváló hó nem csak számunkra, hanem a mögöttünk jövő számára is balesetveszélyes lehet, amikor a hó eltakarja a kilátást.
Indulás előtt pár próbafékezéssel kitapasztalhatjuk az úttest síkosságát és autónk viselkedését.
2.2. Vezetés
A külső időjárásnak megfelelően valószínűleg sok ruhába vagyunk öltözve. A vezető üljön le úgy, hogy hagyjon magán annyi ruhát, hogy a sok ruha, vastag kabát a vezetésben ne akadályozza. (A motor és utastér előmelegítése emiatt is hasznos.) Veszélyes lehet az, hogy a vastag kabát miatt nehezen tekerjük a kormányt, nincs rendesen megtámasztva a derék.
3. Vezetéstechnika
3.1. Megcsúszások
A túra helyszínének megközelítése közben mindig figyeljünk arra, hogy a kocsi tetején szállított kajakok, kenuk súlya miatt az autó még könnyebben megcsúszhat.
3.1.1. Az autó orral csúszik – alulkormányzás
A csúszós úton kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, mert az autó hirtelen megcsúszhat. Ilyenkor a legtöbben rosszul reagálnak. Ilyen csúszásnál nem tovább kell fordítani a kormányt, hanem vagy ugyanebben a szögben hagyni, vagy kissé visszatekerni, mert így hamarabb fog újra tapadni a gumi a talajhoz, hamarabb fog megfelelő irányba fordulni az autó.
3.1.2. Az autó seggel csúszik – túlkormányzás
Ezzel leggyakrabban kanyarodásnál találkozunk, amikor az autó fara elkezd kicsúszni. Ekkor a megcsúszásnak megfelelő irányba kell ellenkormányozni addig, amíg az autó abba nem hagyja a csúszást. Ekkor vissza kell kormányozni egyenesbe, különben a másik irányba fog kicsúszni. Egyszerűen ez úgy képzelhető el, hogy mindig arra kell kormányozni, amerre menni akarunk.
(Ez a kézifékes faralgatás megcsúszása is, de amit lassú sebességgel, szándékosan meg tud oldani a vagánykodó hülyegyerek, az véletlen, nagysebességű megcsúszásnál komoly balesetet is okozhat.)
3.1.3. Fékezés miatti csúszás
Ha van az autóban ABS, akkor nincs túl nehéz dolgunk. A féket be kell nyomni tökig, a többit a technika megoldja.
Ha nincs blokkolásgátló a kocsiban, akkor pumpáló fékezéssel kell lassítani az autót, ha közben kanyarodni kell, akkor figyeljünk a fék és kiengedés közti összhangra.
A fékezés egyenesen álló kerekekkel a legjobb, mert ekkor a legnagyobb a tapadás. Érdemes fékezés közben benyomni a kuplungot, mert a lassulás miatt lefulladhat a motor vagy nagy fordulatszám esetén a fék kiengedése után visszagyorsulhat az autó.
Csúszós úttesten érdemes egy sebességfokozattal kisebben autózni, mint különben tennénk.
3.1.4. Gázadás miatti csúszás
Havas, jeges, csúszós úton már az elindulás is problémás lehet. Első kerekes autóknál az eleje, hátsó kerék meghajtású autóknál az autó hátulja csúszik meg könnyen. Mindkét esetben megcsúszásnál a a gáz visszavétele a megoldás.
3.1.5. Előzés, sávváltás miatti csúszás
A havas úton a sávok közti hó, jégborda miatt állandó szögben, hirtelen kormánymozdulatok nélküli áthaladás szükséges, mert különben megcsúszik az autó.
Ha hosszú útra indulunk tegyünk el élelmet, meleg teát termoszban, hálózsákot vagy plédet, töltsük fel a mobilt és tankoljuk előtte tele az autót.
Balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!